Onderwijs

We willen op een gedegen wijze invulling geven aan ons onderwijs en maken daarin weloverwogen keuzes:

·       De basis op orde – Er is op school veel aandacht voor de basisvakken rekenen, taal en lezen. Het             verzorgen van goede instructies door de leerkrachten en doelgericht werken zijn  uitgangspunten bij de basisvakken.

·       Iedere leerling in beeld – We willen tegemoet komen aan de verschillende leerbehoeftes van de kinderen. Naast het reguliere werken in de groepen op meerdere niveaus is er volop aandacht voor de kinderen die moeite met leren hebben en voor hen die juist heel gemakkelijk leren. Deze laatste groep kinderen heeft, naast cognitieve uitdaging, vaak nog een ondersteuningsbehoefte. Denk hierbij aan faalangst en het leren leren. Voor deze groep kinderen hebben we verschillende momenten in de week onze Prisma-groep, die op een eigen wijze aan hun leerbehoeftes tegemoet komt.

·       Oriëntatie op mens en wereld – In ieder leerjaar krijgen de kinderen thema’s aangeboden op het gebied van wereldoriëntatie waarin de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap en biologie in samenhang aan bod komen. Er is binnen deze thema’s ook aandacht voor het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden, denkend aan samenwerken, kritisch denken en ICT.

·       ICT - We maken op de Groen van Prinstererschool volop gebruik van ICT. We kunnen zo de lessen op een zeer wisselende wijze aantrekkelijk en zinvol maken. De computer kan echter nooit de leerkracht vervangen. De kinderen leren door de jaren heen de digitale hulpmiddelen handig te gebruiken bij diverse leeractiviteiten. 
In onze maatschappij is ICT alom aanwezig, waarin (social) media een prominente plek heeft. Om leerlingen op dit gebied kennis en vaardigheden mee te geven, besteden wij, vanaf groep 3, ieder jaar aandacht aan de Week van de Mediawijsheid.

·       Sociaal emotionele ontwikkeling – Binnen onze school zetten we 'De Geluksaanpak' in om activiteiten op sociaal-emotioneel vlak binnen de groepen vorm te geven. De Gouden en Zilveren weken zijn onder andere onderdeel van deze aanpak.  Ons uitgangspunt is preventief met de kinderen te werken aan een fijne groep en een positieve omgang met elkaar. Daarnaast gebruiken we de methode Breinhelden, deze methode is gericht op de ontwikkeling van de executieve functies. Verschillende van deze executieve functies staan in relatie tot de sociaal emotionele ontwikkeling.

Naast de hierboven beschreven keuzes is er in ons onderwijsprogramma een gestructureerd aanbod voor Engels vanaf groep 1, creatieve vakken, levensbeschouwing en bewegingsonderwijs. Meer informatie leest u in de schoolgids.